Nieuwsblik – kunst en actualiteit in de klas | PO | Stichting Utrechts Museumkwartier

Elke twee weken schrijf ik in samenwerking met de ontwikkelgroep Utrechtse Musea [klik ff hier] de Nieuwsblik. De Utrechtse musea geven hiermee antwoord op de vraag vanuit scholen: hoe haal ik actualiteit in mijn klaslokaal? Nieuwsblik koppelt nieuws aan de museumcollecties en is een handreiking om leerlingen via kunst en geschiedenis te leren kijken naar, communiceren over en reflecteren op actualiteiten en veranderingen in de maatschappij. Bekijk er eentje hier of bekijk de feed in het menu rechtsboven.

Advertenties

Ontwikkelen publieksbegeleiding tentoonstelling: De Wereld van Utrecht – Centraal Museum

In april 2016 is het vernieuwde Centraal Museum geopend. Na een verbouwing van drie jaar, ging het vernieuwde museum nu in zijn geheel geopend voor het publiek. Onderdeel van het vernieuwde museum is een nieuwe en uitgebreide vaste collectiepresentatie.

Voor het museum ontwikkelde ik het publieksplan met veel aandacht voor publieksparticipatie, interpretatie en educatie.  Lees verder

Samenwerkingsproject kunstinstelling-VMBO : Me, Myself and the rest of the World

In het project ‘Me, myself and the rest of the world’ van het Centraal Museum Utrecht, X11 school voor grafimedia en FOTODOK gaat het om kritisch kijken naar en het bevragen van beelden. Centraal in de leerlijn staat het uitgangspunt Ikzelf en de wereld om mij heen. De leerlingen gaan een cultureel zelfbewustzijn ontwikkelen en worden mediawijs en media kritisch. Verschillende niveaus komen in de lessen aan bod: beelden van de leerling zelf, beelden van de groep, beelden van de stad, beelden van het land en beelden van de wereld. De lessen worden gebaseerd op beelden uit de beeldbank die voor dit project ontwikkeld wordt. De lessen bestaan uit beschouwen, in gesprek gaan en een eigen actieve verwerking van het thema. De activiteiten zijn niet alleen op school, maar vinden ook plaats in het Centraal Museum en bij FOTODOK. Het is een leerlijn voor vier leerjaren en de leerlingen krijgen per leerjaar 15 uur les. Resultaten van de lessen zijn onder andere te zien in het museum onder de titel ‘Een muur voor een muur’. Ik ben betrokken als educator en kenner van de collectie van het Centraal Museum en werk in die hoedanigheid samen met leerkrachten en Fotodok aan nieuwe lessen en de verrijking van bestaande lessen en museumprogramma’s.

Mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie.

Doorontwikkeling en uitvoering publieksplan tentoonstelling: HAAR! in mode en kunst

Voor het Centraal Museum voerde ik een publieksplan uit en ontwikkelde het Werkplaatsconcept door in samenwerking met kunstenaar Sara Bomans voor de tentoonstelling HAAR! in mode en kunst.

De Werkplaats is een tijdelijk atelier, verbonden aan een bepaalde tentoonstelling, waar bezoekers welkom zijn zelf iets te maken in het kader van die specifieke expositie.

Het doel van deze vorm van publieksparticipatie is tweeledig. Terwijl het museum op een aantrekkelijke manier haar grenzen verkent en de deuren verder opengooit, krijgt de bezoeker de kans ook ‘met de handen te kijken’. De gedachte is dat zelf tekenen, timmeren of een ontwerp maken tot een ervaring leidt die het tentoongestelde werk in een nieuw perspectief plaatst. Met andere woorden: door in de voetsporen van professionele kunstenaars te treden, krijgt de amateur meer oog voor de ontstaansgeschiedenis van het werk en meer grip op de ambachtelijkheid ervan.

In de tentoonstelling HAAR! in mode en kunst kunnen bezoekers een haartekening maken met eigen haar of haar dat het museum beschikbaar stelt. De werkplaats is geïnspireerd op de haartekeningen van kunstenaar Sara Bomans.

Doordeweeks kan je zelfstandig aan de slag en in de weekenden staan de werkplaatsmedewerkers klaar om je hierbij te helpen. Kunstenares Sara Bomans geeft ook een aantal exclusieve workshops.

Daarnaast konden bezoekers participeren aan het haarkunstwerk van Alix Bizet, binnenkort te zien in het Centraal Museum.

NRC geeft HAAR! vier sterren ☆☆☆☆

Volkskrant: ☆☆☆☆  – Tot nadenken stemmend, maar ook tot bewonderen, gruwelen en grijnzen; HAAR! biedt het hele pakket.”

Elsevier: “Menselijk haar kan heel mooi zijn, maar heeft ook een griezelige kant. Juist die aspecten maken de expositie HAAR! zeer boeiend”

Samenwerkingsproject museum-HBO: One Light Stand – HKU/Centraal Museum

“One Light Stand is a collaboration between HKU and Centraal Museum Utrecht. Under the guidance of artists Gabriel Lester, Roland Schimmel, Krista Wilk and curator Eelco van der Lingen the selected aspiring artists of the HKU, Ellis Veth, Despina Charitonidi, Hilke Walraven, Inga Gunnlaugsdottir, Liselot Veenendaal, Rood Kok, Heikki Heinonen and Jelle Jongmans will present their own version of the exhibition Nice ‘n Light.

The pop-up exhibition is shown in a great place offered by shopping centre Hoog Catharijne. You can find the exhibition in a office builing in the Radboudtoren of Hoog Catharijne.”

Bekijk het proces op Facebook.

Workshop Analoog Photoshoppen

Voor de VechtclubXL ontwikkelde ik deze workshop analoog photoshoppen:

Schiet een foto en knutsel hem zonder computer maar mét analoge photoshop tot een mysterieus meesterwerk. Klikken, knippen, plakken, kleuren. Ervaar de magie van het bewerken van een foto met verschillende grafische technieken. De workshop sluit af met een mini-expo van alle deelnemers met feestelijke opening; lekker bij elkaar afkijken en inspiratie opdoen!

10420305_10205350812749638_7194688116261281145_n-1

Museumdocent: I ASK

In het Centraal Museum begeleid ik groepen primair, voortgezet en hoger onderwijs, volwassenen en senioren. Kijk maar eens op de museumsite voor een overzicht van de programma’s. Ik ben getraind in de I ASK methode, dat zorgt ervoor dat mijn rondleidingen gesprekken zijn met de mensen die ik voor mij heb staan. Samen gaan we het museum door en probeer ik zoveel mogelijk los te weken aan kennis, interesse en vragen. 431987_3227117676661_375478129_n

Ontwikkeling programma Voortgezet Onderwijs bij tentoonstelling: Blue Jeans – Centraal Museum

Ik ontwikkelde een rondleiding ‘Blue jeans’ voor middelbare scholieren. Hiervoor maakte ik lesmateriaal in de vorm van een work-belt die refereert aan de werkers die als eerste de spijkerbroeken droegen. Ik de workbelt zit tastbaar materiaal om de theorie te versterken.

Doel: cuturele waarde spijkerbroek laten ontdekken; de geschiedenis van de spijkerbroek/koppelen aan eigen leefomgeving. Doelgroep: VMBO, HAVO en VWO. Met verschillende elementen, zowel luisteren als doen. Niveau aanpassen op groep dmv woordgebruik en balans vragen stellen en vertellen.

Scholen kunnen kiezen uit een rondleiding met werkplaats en zonder. Duur met werkplaats: 1,5 uur. Duur zonder werkplaats: 1 uur. Benodigdheden:

– work belt met een lap jean en een lap denim, rivets. – tekenbledden met A4 en potloden. – fotoboekje.

Ontwikkeling pubieksbegeleiding volwassenen: Ontplofte Blik – Centraal Museum

Driessens & Verstappen, Wolfgang Flad, William Engelen, Ab van Hanegem, Joris Van de Moortel Het Centraal Museum nodigde de vijf bovenstaande kunstenaars uit om met elkaar kennis te maken, met elkaar te overleggen en op elkaar te reageren. Tevens zijn zij uitgenodigd om voor de expositie “Ontplofte Blik” een nieuw werk te maken. Het doel was om samen met de kunstenaars de tentoonstelling te veroorzaken: een tentoonstelling niet als vooropgesteld concept, maar een tentoonstelling als proces. Zodoende is deze tentoonstelling niet samengesteld op basis van een opvatting over wat kunst is of zou moeten bewerkstelligen; de tentoonstelling is geen bewering.

Voor deze tentoonstelling ontwikkelde ik samen met educator Silke Nijkrake van Pruts Producties een alternatieve manier van rondleiding. Om de bezoeker dan ook geen beweringen in de mond te leggen en geen betekenislaag over de kunstwerken heen te strooien hebben we deze rondleiding getransformeerd tot kijkbegeleiding. De informatieve kant van een rondleiding is in deze kijkbegeleiding ondergeschikt aan beleven, ervaren en het kijkplezier.

Het gaat er vooral om het publiek objectief te laten kijken, het herkenningsplezier, vervolgens wordt nieuwsgierigheid vrij spel gegeven, het ontdekkingsplezier. Samen kijken staat hoog in het vaandel, de deelnemers zijn uitgenodigd voor  een gesprek met de rondleider en met elkaar.

Ontwikkeling en uitvoering workshop kinderen: Echt Nep?! – Stedelijk Museum Amsterdam

Voor het educatieprogramma van het Stedelijk Museum Amsterdam ontwikkelde ik een workshop in het teken van fotografie en voerde deze uit. De kinderen creëerden een droomwereld

door middel van een collage en plaatsten zichzelf vervolgens in deze collage dmv photoshop. Geweldige resultaten!

Iedere zondag, 13.45 – 15.30 uur: Themaworkshops voor kinderen

Elke zondagmiddag is er in het Stedelijk een workshop, met steeds een ander thema, gegeven door kunstenaars, vormgevers, architecten of fotografen. Kinderen onderzoeken samen met de kunstenaar of vormgever een thema in het museum. Daarna kunnen ze zelf aan de slag in de workshopzaal.

Leeftijd: 6–12 jaar, maximaal 15 deelnemers.

Aanmelden via educatie@stedelijk.nl.

6 maart  Gebouw in beeld met Luuk Kramer
13 maart  Spelen met kunst met Ton Meijer
20 maart  Kom op TV! met Ola Vasiljeva
27 maart  Gewoon bijzonder met Ilse van Mook
3 april  Kijken als spel met Jochem van der Spek
10 april  Muurtje hier, muurtje daar met Job Schroën
17 april  Mondriaans verf met Vera Blok
24 april  Speciale Paas-editie met Vika Mitrichenka
1 mei  Meesterwerk verknipt! met Sarai van de Boel
8 mei  Speciale Moederdag-editie met Adelijn van Huis
15 mei  Affiches plakken met Bob van Dijk
22 mei  Ik zie ik zie met Jan Rothuizen
29 mei  Kunst en het leven met Marijke van Warmerdam
5 juni  Stoeltje van papier met Ineke Hans
12 juni  Klei een schaal voor een schat met Simone van Bakel
19 juni  Speciale Vaderdag-editie: Echt nep! met Kris van Veen
26 juni  Illustreer een muur met Staynice
3 juli  Speel met ruimte, speel een beeld met Lies de Wolf.